Ιστορία

H διαχρονική πορεία της Opel στο μικρό αυτοκίνητο

Η Opel πρέπει να αισθάνεται υπερήφανη για πολλούς λόγους. Φέτος   γιορτάζει 120 χρόνια στην παραγωγή αυτοκινήτων.  Η Γερμανική μάρκα έχει παράδοση στις high-tech καινοτομίες, τις οποίες προωθεί άμεσα στη μαζική παραγωγή. Αυτό σημαίνει αυτοκίνηση προσιτή στο ευρύ κοινό με αυτοκίνητα ασφαλέστερα, καθαρότερα, πιο άνετα και πιο πρακτικά.

Opel_ 03

Με το ίδιο πνεύμα δημιουργήθηκε και το πρώτο  Opel – το Patentmotorwagen “System Lutzmann” του 1899 – καθώς και όλα τα υπόλοιπα που ακολούθησαν, από το “Doktorwagen” μέχρι το “Laubfrosch” (Tree Frog), το P4 και το Kadett. Σήμερα η φιλοσοφία αυτή ταιριάζει στο Opel Corsa 

περισσότερο  από οποιοδήποτε άλλο μοντέλο. Με πληθώρα εκδόσεων, το Corsa είναι κατάλληλο για εργένηδες, ζευγάρια και για ολόκληρες οικογένειες. Συνολικά, πάνω από 13,5 εκατομμύρια μονάδες έχουν κατασκευαστεί από το 1982.

Opel_ 04

Από το 1899

Το Opel Corsa, γενικότερα, και το Corsa “120 Edition” ειδικότερα, επιβεβαιώνουν ότι βασική αρχή της μάρκας είναι να υπερβαίνει τις προσδοκίες των πελατών στην αντίστοιχη κατηγορία αυτοκίνητων. Αυτό ξεκίνησε στα τέλη του 19ου αιώνα με το Opel patent motor car “System Lutzmann”.

Opel_ 05

Ο σύντομος τιμοκατάλογός του περιείχε ήδη δύο καινοτόμα, νέα προϊόντα: το πρώτο ήταν το ελαστικό με αεροθάλαμο, που εφηύρε ο Robert William Thomson το 1845, αλλά δεν είχε ακόμα αρχίσει να χρησιμοποιείται ευρέως στην παραγωγή αυτοκινήτων.

Το δεύτερο, ήταν το προαιρετικό, αφαιρούμενο παιδικό κάθισμα για τη μικρή διθέσια ‘αυτοκίνητη άμαξα’, της οποίας ο μονοκύλινδρος κινητήρας μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 20 χλμ./ώρα. Το παράδειγμα αυτό αποδεικνύει περίτρανα τη φιλοσοφία της Opel από τα πρώτα της κιόλας βήματα: η τεχνολογία στην υπηρεσία της καθημερινότητας και όχι ως αυτοσκοπός.

Opel_ 06

Το πρώτο “μικρό αυτοκίνητο” στην ιστορία της αυτοκίνησης

Το 1909, το Opel 4/8 hp λανσάρισε την έννοια της προσιτής μετακίνησης. Ήταν μοντέρνο με αξιόπιστη τεχνολογία, εύχρηστο και ευέλικτο, δίνοντας τη δυνατότητα στους φιλόδοξους κατόχους αυτοκινήτων να οδηγούν οι ίδιοι, αντί να βασίζονται σε έναν σοφέρ – μειώνοντας σημαντικά το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας. Και η ποιότητα υλικών και κατασκευής ενέπνεε αυτοπεποίθηση. Το πρώτο επίσημα αποκαλούμενο “μικρό αυτοκίνητο” στην ιστορία, θεωρείτο απόλυτα κατάλληλο για καθημερινή χρήση. Ήταν ιδανικό για “γιατρούς, κτηνίατρους και δικηγόρους” και σύμφωνα με τις διαφημίσεις η τιμή του ήταν από 4.000 – 5.000 Γερμανικά μάρκα, ενώ μοντέλα άλλων κατασκευαστών έφταναν περίπου τα 20.000 μάρκα. Έτσι, το μέσο μεταφοράς της ανώτερης τάξης έγινε ένα όχημα για τη μεσαία τάξη – χάρη στο “Doctor's car”.

Opel_ 07

Το 1924, η εταιρία με έδρα το Rüsselsheim προχώρησε ακόμα περισσότερο για να ικανοποιήσει τον “μέσο καταναλωτή” – με τη συμβολή και μιας αυτοκινητιστικής καινοτομίας. Άλλωστε από την πρώτη στιγμή, η Opel είχε δεσμευτεί να κατασκευάζει αυτοκίνητα όσο το δυνατόν πιο αποδοτικά, ώστε να είναι προσιτά σε μία ευρεία βάση πελατών. Κατά συνέπεια, το  4/12 hp προανήγγειλε το ξεκίνημα της παραγωγής με γραμμή συναρμολόγηση στη Γερμανία. Και επειδή το αυτοκίνητο με τελική ταχύτητα 60 km/h ήταν διαθέσιμο μόνο “σε ένα απαλό πράσινο που ξεκούραζε το μάτι ” περιορίζοντας στο ελάχιστο την προσπάθεια και το χρόνο παραγωγής, όλοι το αποκαλούσαν “Tree Frog”. Σύντομα, 25 διθέσια “αυτοκίνητα για όλους” έφευγαν καθημερινά από τη γραμμή συναρμολόγησης. Τα επόμενα χρόνια, μία ολόκληρη οικογένεια αυτοκινήτων κατασκευαζόταν πάνω στην τεχνολογία του Tree Frog. Όσο πιο ομαλή ήταν η ροή παραγωγής, τόσο μεγαλύτερο πλεονέκτημα κόστους προσέφερε η Opel στους πελάτες της. Απίστευτο αλλά αληθινό: η τιμή αγοράς της σειράς μοντέλων 4 hp, από τα οποία κατασκευάστηκαν 119.484 μονάδες, ήταν σχεδόν 40% χαμηλότερη το 1931 από όσο στο λανσάρισμα του Tree Frog.  

Opel_ 08

Το 1935 είχε ωριμάσει η ιδέα για ένα ‘αυτοκίνητο για όλους’ – αλλά από την Opel. Το P4 που παρουσιάστηκε το Νοέμβριο, πολύ σύντομα βρέθηκε στη γραμμή παραγωγής. Το τετραθέσιο με τον τετρακύλινδρο, τετράχρονο κινητήρα – σύμφωνα με τη μπροσούρα του P4 “όπως τα ακριβότερα αυτοκίνητα στον κόσμο” – κόστιζε μόνο 1.450 Γερμανικά μάρκα στη στάνταρ εκδοχή του. “Πώς γίνεται αυτό; ένα αυτοκίνητο που δεν του λείπει τίποτα και που υπερβαίνει ακόμα και τις προσδοκίες, να προσφέρει τόση αξία, και ταυτόχρονα να έχει τόσο μικρό κόστος;” Η απάντηση ήταν σαφής: χάρη στην προηγμένη μαζική παραγωγή. Στο παιχνίδι μπήκε αργότερα το Kadett 1, το οποίο χρησιμοποίησε σχεδιαστικά στοιχεία του Opel Olympia. Έτσι έγινε το πρώτο Γερμανικό μοντέλο με αυτοφερόμενο αμάξωμα, το οποίο ήταν πιο άνετο, ασφαλέστερο και πιο ανθεκτικό από τη συμβατική κατασκευή με ξεχωριστό πλαίσιο.

Opel_ 09

Διάδοχος του ‘αυτοκινήτου για όλους’ ήταν το 1962 το Kadett A. Το χαμηλό κόστος συντήρησης ήταν σαφώς μέρος της συνταγής επιτυχίας αυτού του δίθυρου notchback μοντέλου. Οι γραμμές του ήταν ακριβείς και μοντέρνες. Ταυτόχρονα, το εσωτερικό δεν θύμιζε σε τίποτα ένα κλασικό, μικρό αυτοκίνητο. Η διαφήμιση υποσχόταν “άνετα καθίσματα και ευρυχωρία για τα πόδια. Καταργήσαμε τα υπερβολικά μεταλλικά διακοσμητικά και τα περιττά στολίδια. Αυτά, απλώς θα ανέβαζαν το κόστος.» Έτσι, το πορτμπαγκάζ ήταν ένας γνήσιος χώρος αποσκευών και – η τάπα του ρεζερβουάρ καυσίμου ήταν στην εξωτερική πλευρά! «Δεν θα φτάσει ποτέ οσμή βενζίνης στο πορτμπακάζ σας» έλεγε κλείνοντας το μάτι στο Wolfsburg. Με τον σύγχρονο, υγρόψυκτο κινητήρα του, το Kadett προσέφερε ένα ακόμα σχεδιαστικό πλεονέκτημα έναντι του Beetle. «Opel Kadett, εν συντομία: O.K.» –Ήδη μέχρι το 1965, η Opel είχε κατασκευάσει σχεδόν 650.000 μονάδες.

Opel_ 10

Το 1982, η Opel πέτυχε για μία ακόμα φορά ένα μεγάλο άθλο με ένα μικρό αυτοκίνητο: το Corsa A πλαισίωσε τη γκάμα κάτω από το Kadett, που τώρα γινόταν ένα συμπαγές μοντέλο. Σχεδιασμένο από τον Αρχιμηχανικό Erhard Schnell,  δημιουργό του Opel GT, το μοναδικό Corsa μήκους 3.62m έγινε διάσημο για τους μεγάλους, αγωνιστικού τύπου θόλους των τροχών και ένα συντελεστή οπισθέλκουσας 0.36. Το Corsa, το οποίο αρχικά προσφερόταν ως δίθυρο hatchback και sedan, και σε πεντάθυρη έκδοση από το 1985, έδειξε πόσο αριστοτεχνικά η Opel μπορεί να δημιουργεί χώρους από μία μικρή πλατφόρμα. Η έκδοση GSi των 100 ίππων συνδύαζε επίσης την οικονομία με την απόλαυση. Σχεδιασμένο αρχικά σαν ένα στοιχειώδες αυτοκίνητο για όσους είχαν περιορισμένη οικονομική δυνατότητα, το Corsa A έγινε bestseller μέχρι το 1993 με συνολικές πωλήσεις 3,1 εκατομμυρίων μονάδων.

Opel_ 11

Η Opel παραμένει μέχρι σήμερα στην καρδιά της κοινωνίας. Σε όλη της τη γκάμα, η μάρκα προσφέρει στοιχεία που συναντάμε συχνότερα σε πιο ακριβά αυτοκίνητα. Τώρα, στην πέμπτη γενιά του, το Corsa είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα αυτού του εκδημοκρατισμού της αυτοκίνησης. Το μικρό ‘αστέρι’ της Opel οδεύει προς τα 14 εκατομμύρια ταξινομήσεις στην Ευρώπη, στις οποίες θα συμβάλει και η ειδική έκδοση “120 Years”, που διατίθεται ήδη με πληθώρα προηγμένων τεχνολογιών και χαρακτηριστικών σχεδίασης και άνεσης σε ελκυστικές τιμές. Η επόμενη γενιά αυτού του πρακτικού, κομψού και δυναμικού μοντέλου θα λανσαριστεί σε λίγους μήνες, και θα περιλαμβάνει μία αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Το 2019 το Corsa θα συνεχίσει την 120χρονη ιστορία της Opel στο σχεδιασμό και παραγωγή αυτοκινήτων για εκατομμύρια κόσμο, με ένα σημαντικό και επαναστατικό νέο κεφάλαιο.

Opel_ 12

 

Opel_ 13

 

About Motorsite.gr

Το Motorsite.gr είναι το μεγαλύτερο online ενημερωτικό portal για τη μοτοσυκλέτα και το αυτοκίνητο.

Μάθετε πρώτοι ολα τις τελευταίες ειδήσεις για τη μοτοσυκλέτα και το αυτοκίνητο. Ενημερωθείτε για ολους τους αγώνες, τις εκδηλώσεις, και νέα της αγοράς.

Το motorsite.gr χρησιμοποιεί cookies με σκοπό να έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies.
Ok